Ambasador – hlas, který je slyšet

V některých organizacích působí tzv. ambasadoři – prostředníci mezi zaměstnanci a vedením. Firemní ambasador je důvěryhodný kolega, který propojuje řadové zaměstnance s vedením, pomáhá zavádět změny a podporuje firemní, týmovou kulturu. Nejde však o vedoucí pozici, ale kolegiální roli s vlivem a důvěrou.

Čemu se ambasador konkrétně věnuje?

Využití ambasadora je opravdu pestré. Ambasador pomáhá šířit důležité informace lidsky, srozumitelně, „překládá“ řeč vedení do jazyka týmu. Naproti tomu, stejně tak komunikuje směrem k vedení informace od řadových zaměstnanců. Pomáhá tak vedení vidět realitu očima zaměstnanců. Zaměstnanci mají k dispozici někoho, kdo je umí zastoupit, ventilovat srozumitelně a na úrovni vhled řadových zaměstnanců. Ambasador by měl být příkladem pro ostatní – postojem, komunikací, přístupem k lidem.

Jaký by měl ambasador být?

Níže se podíváme na to, jaké dispozice by měl ambasador mít. Ambasador by měl být kladně vnímán na úrovni řadových zaměstnanců, měl by mít schopnost reprezentovat a odrážet různé skupiny zaměstnanců. Nezbytným předpokladem je důvěryhodnost. Komunikace je zásadní z hlediska funkce ambasadora. Z toho důvodu je nezbytné, aby uměl komunikovat „řečí“ – jak vedení, tak i řadových zaměstnanců. Další dispozicí je schopnost být pozitivní a konstruktivní, tzn. nevidět v příležitostech problém, naopak příležitosti vyhledávat a v případě problému hledat vhodné řešení. Ambasadorem by měla být osoba se zájmem o dění ve firmě, která chce přispět k rozvoji firmy.

Jak vybrat ambasadora?

Výběr správného ambasadora je klíčový, protože správně zvolený člověk dokáže inspirovat, propojovat a zlepšovat kulturu organizace. Jako první krok je nezbytné si ujasnit, co od ambasadora organizace očekává. Otázky, které mohou pomoci při řešení:

– co má konkrétně ambasador dělat? Má být jeho role v šíření informací, má dávat zpětnou vazbu nebo podporovat změny…?

– kolik času má ze své pracovní doby této činnosti věnovat? V jaké frekvenci?

– jakou bude mít podporu od vedení, týmu?

Způsob výběru ambasadora

Variant, jak získat ambasadora je několik. Ambasador může být vybrán na základě otevřené výzvy k dobrovolnému přihlášení. Další variantou je nominace kolegy, kteří si vyberou vhodného zástupce sami a nanominují jej. Méně obvyklou variantou je výběr vedením. V tomto případě však může být volba nevhodná, protože ambasador může působit jako „zástupce shora“.

Existence ambasadora je vhodným doplňkem k tvorbě pozitivní firemní kultury. Zástupci „hlasu lidu“ mohou představovat nenahraditelný most mezi systémem a každodenní realitou na pracovišti. A co Vy? Máte už svého ambasadora?

Čtěte dál

Prevence syndromu vyhoření – rovnováha mezi prací a osobním životem

Vysoké pracovní tempo, tlak na výkon, absence podpory od nadřízených pracovníků to jsou jen některé z faktorů, které mají vliv…

Jak ovládnout čas?

Čas je naším přítelem i nepřítelem. V pozitivní konotaci vnímáme čas v okamžiku, kdy máme prostor na odpočinek, relax nebo jej trávíme…

Work-life balance a digitální detox

Moderní technologie nás vedou k tomu být stále na příjmu a schopní reagovat obratem. Jak jde ale tento pohotovostní stav ruku…