V mnoha organizacích má plánovač klíčovou roli, která bývá často podceňována. Plánování pracovních sil je více než jen “sestavení pracovního rozvrhu”.
Často se tak samotní zaměstnanci nečekaně stávají plánovači. K vytvoření optimálního harmonogramu a k tomu, abyste měli k dispozici správné zdroje ve správný čas a na správném místě a v souladu s platnými pravidly a předpisy, však potřebujete speciální dovednosti. Jako plánovač tak musíte brát v úvahu přání a požadavky různých zainteresovaných stran, jako jsou zaměstnavatelé, manažeři, členové podnikové rady, zaměstnanci a zákazníci.
Plánovač tak zastává různé role. Nejenom že radí a podporuje vedení společnosti při organizaci práce, ale také musí být pro zaměstnance dobrým posluchačem. Aby tuto práci vykonával co nejlépe, jsou nezbytné určité specifické dovednosti.
Zde uvádíme 7 dovedností, které musí mít dobrý plánovač.
Jako plánovač musíte umět dobře plánovat a organizovat svou práci. V dynamickém prostředí, kde řešíte náhlé problémy nebo změny, je nezbytné udržet si neustálý přehled. Kromě toho je důležité umět oddělit hlavní a vedlejší záležitosti a neustále rozhodovat o tom, které záležitosti mají přednost.
Plánovači jsou v rámci různých procesů v kontaktu s mnoha lidmi v organizaci. Tyto kontakty do značné míry určují roli plánovače v celém procesu. Je důležité umět přepínat, vyvažovat zájmy různých stran, zapojovat oddělení do procesu plánování a pomáhat jim přijímat správná rozhodnutí.
Jako plánovač rádi identifikujete příležitosti a jednáte podle nich. Nejde jen o hašení malých požárů, ale přispíváte také k dlouhodobému zlepšování procesů.
Tlak na vás je vysoký, všichni vás potřebují. Jako plánovač proto musíte mít dobré komunikační schopnosti, abyste ostatním dokázali jasně sdělit své myšlenky a názory. Je důležité, abyste používali srozumitelný jazyk a abyste si ověřili, zda je vaše sdělení dobře pochopeno. Jasná komunikace je zde klíčová.
Jako plánovač musíte i pod časovým tlakem podávat efektivní výkony. Může se stát, že zaměstnanec nečekaně chybí kvůli nemoci nebo že zákazník má náhle jiné požadavky. Úkolem a odpovědností plánovače je předvídat a rychle najít řešení. K tomu je nezbytné umět dobře fungovat ve stresové situaci. Kromě toho se jako plánovač musíte umět vypořádat s nepřízní osudu, zklamáním nebo odporem, protože nikdy se vám nepodaří, aby byli všichni stále spokojeni.
Plánovač ví lépe než ostatní, v čem spočívá problém a jak ho lze vyřešit. Řešení samozřejmě nabízí na základě analýz problémů. Ideální plánovač má rozvinuté analytické schopnosti. Jako plánovač navíc musíte při všech svých rozhodnutích zohledňovat zájmy zákazníka, podniku a zájmy zaměstnanců.
Pracujete jako plánovač již delší dobu a chcete získat další znalosti a dovednosti? Zjistěte, jaká školení a semináře by vám vyhovovaly. Déhora Academy nabízí rozsáhlý výběr školení a workshopů určených pro lidi, kteří se chtějí dále rozvíjet jako plánovači. Naši konzultanti vám také pomohou zlepšit vaši osobní efektivitu.
Nabízené workshopy, které by pro vás mohly být vhodné:
Podrobné informace ohledně nabízených workshopů naleznete na www.dehora.cz/academy.
Podívejte se na další články, které by vás mohly zajímat:
Je takový přístup, s ohledem na současný trh práce, udržitelný? Každý chce být respektován jako svobodná a samostatná lidská bytost. S tím…
Přirozený tělesný rytmus Dnes už víme, že tělo nočního pracovníka nefunguje podle jeho přirozeného rytmu. Biologické hodiny zaměstnance často pracujícího…