7 vlastností dobrého plánovače směn

V mnoha organizacích má plánovač ústřední úlohu, která je však často podceňována. Plánování je totiž více než jen vytváření rozvrhu práce. Je skoro uměním vytvořit optimální plán osob a zdrojů pro správný čas i místo a ještě v souladu s interními nebo zákonnými pravidly. Jako plánovač navíc musíte vzít v úvahu přání a požadavky všech zainteresovaných stran = zaměstnavatele, zaměstnanců a zákazníků.

Plánovač má různé role. Radí, pomáhá ostatním je propojovacím článkem (až vyjednavačem) mezi jednotlivými odděleními, jejichž požadavky musí respektovat při vlastní práci.  Aby mohl plánovač dobře vykonávat svou práci, musí mít určité vlastnosti. Máte je i vy?

Myslet v souvislostech

Plánovač musí umět zorganizovat nejen svou práci, ale i práci jiných lidí. V mnohdy velmi dynamickém prostředí je třeba si udržovat chladnou hlavu a udržovat si stálý přehled o procesech napříč celou firmou. Nezbytně důležité je také umět rozlišovat a řadit priority.

Být v kontaktu

Plánovač je jako pavouk na své pavučině. Jeho vlákna musí pronikat do všech oblastí firmy. Bez dostatečných informací nemůže vykonávat svou práci dobře.  Množství a kvalita kontaktů určují, jakou má plánovač v celé organizaci pozici. Důležité je umět posoudit zájmy různých stran, zapojit je do procesu plánování a naznačovat možné cesty při přijímání správných rozhodnutí.

Být iniciativní

Identifikace problémů a jejich operativní (každodenní) řešení by mělo být to, co vyhovuje každému plánovači. Nejde přitom jen o řešení tzv. požárů, ale i o kontinuální zlepšování v dlouhodobém horizontu.

Umět komunikovat

Mnohdy bývá na plánovače vyvíjen tlak ze všech stran. Je tedy potřeba aby dokázal dobře komunikovat, vyjádřit jasně svůj názor a umět ho obhájit. Je zapotřebí nejen srozumitelnost a rozvinuté komunikační techniky, ale i  lidskost s nutnou dávkou empatie.

Odolávat stresu

Plánovač musí být připravený na nenadálé situace. Ty ho mnohdy mohou dostat do velmi stresové situace. Prostě bez „chladné hlavy“ se při rychlé analýze a hledání nejvhodnějšího řešení problému neobejdete.  K tomu je potřeba dobře zvládat své i týmové emoce.

Schopnost řešit problémy

Plánovač by měl lépe než všichni ostatní vidět, kde leží jádro problému a jak ho vyřešit. Ideální pracovník na plánovací pozici by měl mít analytické myšlení, které mu pomůže efektivně a rychle řešit operativní i strategické úkoly, které se před ním objeví.

Jste ideální plánovač?

Pracovali jste na nějakou dobu jako plánovač a chcete získat více znalostí a dovedností? Společnost Déhora vám s tím může pomoct! Máme k dispozici rozsáhlý seznam školení či workshopů, které vám mohou pomoci posunout se v kariéře plánovače.

Čtěte dál

Podívejte se na další články, které by vás mohly zajímat:

Jak to všechno začalo? 30 let historie společnosti Déhora

Jak to všechno začalo? Co vás inspirovalo k založení vlastní firmy? Než jsem založil svou firmu v roce 1987, byl…

Pozor na cestování v autě po noční směně

Přirozený tělesný rytmus Dnes už víme, že tělo nočního pracovníka nefunguje podle jeho přirozeného rytmu. Biologické hodiny zaměstnance často pracujícího…

Roman Urban v Dobrém ránu na ČT2: O zkracování pracovní doby i samo-plánování

Konzultant Roman Urban byl ve čtvrtek 21. června hostem pořadu Dobré ráno. S moderátory si povídal o vývoji a trendech…