Letní období je spojeno zpravidla se sezonou dovolených. Zaměstnanci si plánují nepřítomnost v práci, užít si dovolenou. Jaká je však realita? Nemalému množství zaměstnanců se nepodaří v rámci dovolené skutečně odpočinout. Důvod? Přestože je zaměstnanec fyzicky na dovolené, „hlava“ zůstává v práci. Rozběhlé projekty, nedokončené úkoly, obavy, co se stane při nepřítomnosti, brání zaměstnancům plnohodnotně využít dovolenou a odpočinou si.
Odpočinek však není nadstandard, odpočinek je nezbytnou podmínkou dlouhodobé spokojenosti i možnosti podat další výkon.
Pokud zaměstnanec dlouhodobě nemá prostor pro odpočinek – dostavuje se v čase vyčerpání, popřípadě i krok k syndromu vyhoření.
Co může firma udělat jako prevenci před přetížením v období dovolených?
Zaveďte systém zástupů – některé pozice jsou ve firmě nezastupitelné, nicméně každá pozice by měla být jednoznačně vymezena procesy. V tomto ohledu je nezbytné nastavit systém zástupů a jasně rozdělit zodpovědnosti tak, aby dovolená jednoho, neznamenala stres pro ostatní. V opačném případě bychom se dostali do „začarovaného kruhu“, kdy zaměstnanec čerpající dovolenou si sice odpočine, nicméně po jeho návratu jsou „zralý“ na dovolenou ostatní zaměstnanci…
Podporujte komunikaci – před nástupem na dovolenou by mě zaměstnanec předat přehled rozpracovaných úkolů s informací ohledně dalších navazujících kroků, doplněných termíny. Na základě tohoto přehledu by mělo být zřetelné, kdo přebírá agendu. Doporučeným krokem je zrealizovat i koordinační schůzku, v rámci které se předejde nedorozuměním a každý má pak přehled, co kdo dělá.
Nastavení realistických termínů splnění úkolů – pokud jsou termíny odevzdání krátce po návratu z dovolené, je pravděpodobné, že zaměstnanec bude mentálně v rámci dovolené řešit pracovní úkoly a k odpočinku nedojde. Pokud je to možné, zohledňujte stanovení termínů úkolů realisticky o pár dní, aby byl návrat a aklimatizace zaměstnance plynulejší.
Podpora odpojení – podporujte možnost, aby zaměstnanci nemuseli být v rámci dovolené v dosahu na telefonu případně e-mailu. Zaveďte pravidlo – „kdo je na dovolené, toho nekontaktujeme“ – s výjimkou výjimečných situací.
Odpočinková dovolená bez nutnosti řešení pracovních záležitostí není nadstandard, ale nezbytnost. Pokud organizace zajistí procesy, férově rozdělí odpovědnosti, nastaví rozumné termíny a podpoří zaměstnance, aby si odpočinuli získává tím nejen spokojenější, ale také loajálnější zaměstnance a stabilnější výkon celého týmu.
Moderní technologie nás vedou k tomu být stále na příjmu a schopní reagovat obratem. Jak jde ale tento pohotovostní stav ruku…
Pocit pohody a spokojenosti, moderním pojmem well-being, je v dnešní době velmi frekventovaným výrazem. Well-being zahrnuje fyzické, mentální, ale i emoční…
Při rozhodování o výběru vhodného zaměstnavatele může hrát roli mnoho aspektů. V dnešní době se pomalu začíná rozšiřovat nabídka inovativního zaměstnaneckého…