Po skončení noční směny je unavený zaměstnanec méně pozorný ke svému okolí. Jaké je pak riziko, když se musí ráno vracet domů autem? Přirozený biologický rytmus nočních pracovníků je přehozený. Biologické hodiny zaměstnance, který často pracuje v noci, se jen do určité míry přizpůsobí novému rytmu činnosti.
Dnes už víme, že tělo nočního pracovníka nefunguje podle jeho přirozeného rytmu. Biologické hodiny zaměstnance často pracujícího v noci, se mohou částečně noční aktivitě přizpůsobit, má to ale řadu „ale“. Tito zaměstnanci často trpí poruchami spánku, což vede k menšímu soustředění a horší tělesné kondici. Z tohoto hlediska tedy může být děsivé, když dlouhodobě unavený člověk pravidelně usedá za volant svého automobilu. Zaměstnavatelé by si tohoto rizika pro své zaměstnance měli být vědomi. Přeštěte si také tipy pro zdravý jídelníček.
Zatímco někteří zaměstnanci jsou schopni si zdřímnout na hodinu před začátkem noční směny, většina lidí to nedokáže. Výsledkem pak může být, že zaměstnanci na konci své první noční směny nespali celých 24 hodin! A velká část z nich se pak vrací domů autem…
V prosinci 2016 vydala Nadace AAA ve Washingtonu studii, která analyzovala 4 500 nehod na silnicích, ke kterým došlo v průběhu posledních deseti let ve Spojených státech. Podle zprávy Nadace AAA bylo potvrzeno riziko nehod mezi řidiči, kteří spali méně než sedm hodin během doby 24 hodin před nehodou. Zvýšené riziko nehody nastane již tehdy, když řidič spal alespoň o hodinu méně než obvykle. Pravděpodobnost nehody po 4 až 5 hodinách spánku byla srovnatelná s jízdou auta s nepatrně nad 0,08 % alkoholu v krvi. Také americké Ministerstvo dopravy také provedlo vlastní speciální studii. Do studie se podílela skupina 7 234 řidičů účastnících se 4571 silničních nehod. Výzkumníci zkoumali množství spánku řidičů, jejichž akce nebo chyby přispěly k nehodám a porovnaly je s nehodami, které nebyly vadou řidiče.
Podle jiné studie se ospalí řidiči obvykle objevují na silnici v noci a brzy ráno. Negativní účinky deprivace spánku jsou nejsilnější ráno. To znamená, že skutečná rizika spojená s nedostatkem spánku v noci a brzy ráno mohou být ještě vážnější, než jak naznačuje studie. Příznaky únavy při jízdě jsou především touha zavřít oči, potíže s pohybem po silnici, a neschopnost vzpomenutí si na trasu cesty. Překvapivě se více než polovina řidičů, kteří jeli po silnici unavení, necítila žádné příznaky bezprostředně před usnutím.
V podstatě existuje jen jeden dobrý způsob, jak se vyhnout nehodě po práci na noční směně: Nejezděte autem. Z pochopitelných důvodů ale není možné vždy tuto radu dodržet.
Dále radíme:
• Jezděte veřejnou dopravou
• Jezděte na kole. To je lepší varianta než automobil
• Zkuste si dostatečně odpočinout nebo zdřímnout před noční směnou
• Pokud vám zaměstnavatel umožní chvíli odpočinku či spánku na noční směně, využijte toho
• Mějte v autě chladno. Vysoká teplota podporuje únavu
• Vezměte si s sebou cestujícího, abyste s někým mluvili. V případě nejvyšší potřeby požádejte cestujícího, aby převzal zbytek cesty
• Pokud se cítíte hodně ospalí, zastavte auto na bezpečném místě. Můžete také vystoupit z auta a chvíli se projít.
Jak může zaměstnavatel pomoci?
• Informujte své zaměstnance o rizicích řízení po noční směně a jak správně řídit v takové situaci
• Vynikajícím řešením je poskytnutí dopravy zaměstnavatelem
• Povzbuďte zaměstnance k používání veřejné dopravy
Podívejte se na další články, které by vás mohly zajímat:
City clean také ví, že plánování a řízení pracovních sil výrazně ovlivňuje kvalitu služeb, kterou v konečném důsledku zajišťují jednotlivci…
Jde o neobyčejný koncept tzv. vlastního samo-plánování. Ten znamená, že jako zaměstnavatel dovolíte svým zaměstnancům vytvářet si vlastní pracovní plány…